Innehåll:
• Hörselnedsättningar och hörseltekniska hjälpmedel
• Undervisningsarrangemang för barn och elever med hörselnedsättning
• Pedagogiska anpassningar utgående från individens förutsättningar och behov
• Tecken som stöd för talet, med fokus på på vardagstecken (bl.a. färger, personer, omgivning, väder, djur, mat, föremål, verb, adjektiv, tid, siffror, handalfabetet)
Kursen är en öppen universitetskurs och följer kursfordringarna vid Åbo Akademi. Kursen är en enstaka kurs, en så kallad profilkurs, i specialpedagogik. Den hör inte till grundstudierna i specialpedagogik (25 sp). Du kan läsa mera om kursen i Åbo Akademis studiehandbok här
Lärandemål:
Efter avslutad kurs förväntas den studerande:
Ha kännedom om hörselskador och tekniska hjälpmedel
Beskriva undervisningsarrangemang för barn och elever med hörselnedsättning.
Kunna redogöra för pedagogiska konsekvenser av dövhet och hörselnedsättning utifrån barns och elevers varierande förutsättningar för kommunikation och lärande.
Tillägna sig grunder i tecken som stöd för talet.
Tidpunkter:
Obligatorisk undervisning den 26-27.1, 2-3.2, 9-10.2, 13.2.2026 kl 16-19.15
En större del av kursen (20 h) ägnas åt temat Tecken som stöd.
Närvarokrav:
Kursen innehåller 7 kurstillfällen. Det är obligatoriskt att delta i kurstillfällena. Vid eventuellt förhinder bör kursdeltagarna vara närvarande i minst 5 hela kurstillfällen av 7 för att kunna bli godkända i kursen och kunna slutföra den. Deltagarna kan vara frånvarande högst en gång från Camilla Mattjus undervisningspass (temat Hörselmedvetenhet) och högst en gång från Hannele Rabbs undervisningspass (temat Tecken som stöd). Kursnärvarokravet är således minst 75 % deltagande i kursens undervisningspass.
Studieform: Distansundervisning
Undervisningsformer: Seminarier, gruppundervisning, diskussioner.
Examinationsformer:
Tvådelad examination, skriftlig (hörselmedvetenhet) samt praktisk (tecken som stöd).
Aktivt deltagande i kursen.
Studentens tidsanvändning och arbetsbelastning: 5 sp motsvarar ca 135 h arbete. För 1 sp beräknar man ca 27 timmar. Distansundervisning 28 h. Eget arbete 107 h: Litteratursökning och -studier, skriftliga uppgifter, gruppdiskussioner och skriftliga examinationsuppgifter.
Förkunskapskrav: Inga förkunskapskrav.
Lärare: MHC, doktorand Camilla Mattjus och teckenlärare Hannele Rabb.
Undervisningsspråk: Svenska.
Kurslitteratur:
Snellman, S. (2007). Hjälp - en elev med hörselskada i min klass. Förlag: Raumo.
Takala, M. & Lehtomäki, E. (2005) Kieli, kuulo ja oppiminen - kuurojen ja huonokuuloisten lasten opetus. Tilläggsinformation: s. 153-217. Förlag: Finn lectura
Kiili, J. & Pollari, K. (2012). Hei, kato mua! Vuorovaikutus ja hyvinvointi kuurojen ja huonokuuloisten lasten elämässä. Tilläggsinformation: Kap 4-5 s.38-87.
Övrig litteratur enligt föreläsarnas rekommendationer.
Vitsordsskala: Underkänd/godkänd
Kursavgift: 50 euro. Avgiften faktureras.
Är du inskriven närvaroanmäld examensstuderande vid Åbo Akademi? Då betalar du endast en kursavgift på 20 euro.
Anmälan: Anmäl dig senast 15.1.2026. Anmälan är bindande. Avboka kostnadsfritt senast 14 dagar före kursstarten. Om du inte avbokar i tid faktureras 30 € om inget annat nämns.
Kontaktperson: kurssekreteraren Anne Holmström, 040 186 0131 eller anne.holmstrom@sfv.fi
Bild: Hannele Rabb